Po co komu strona internetowa?

Styczeń 22 2019
Geek Factory - strony internetowe

“Prowadzisz własny biznes? Chcesz dotrzeć do większej ilości klientów? Załóż stronę i ciesz się możliwościami które daje internet XXI wieku!” - Czy ten wyświechtany slogan jest prawdziwy? 

Trochę szokujące stwierdzenie z ust kogoś kto żyje z tworzenia stron internetowych ale... NIE KAŻDY BIZNES POTRZEBUJE STRONY INTERNETOWEJ. Zawsze podchodziłem do pracy uczciwie, więc staram się uświadamiać klientów że nie zawsze to czego chcą jest tym czego potrzebują, nawet jeśli oznacza to mniej lukratywne zlecenie. Strony internetowe ze względu na sposób użycia możemy podzielić na trzy rodzaje.

 

Wizytówki

Małe strony które przedstawiają firmę, posiadają dane adresowe klienta i tyle… Główną ich zaletą powinien być ciekawy layout, często z szablonu, ale to nikomu nie przeszkadza. Jeśli nie zamierzacie pracować przy rozwoju strony, pisać na niej treści czy przedstawiać produktów - niczego więcej Wam nie potrzeba. Takie strony także NIE POWINNY zawierać systemu CMS. Dlaczego? Bo to znacząco wpływa na koszt wykonania, odciąga programistę od skupiania się na detalach wyglądu i wprowadza pewne ograniczenia. Po co nam system do zarządzania treścią jeżeli mamy zamiar raz w roku zmienić jakieś zdjęcie - szybciej i taniej zrobi to programista, a zaoszczędzone pieniądze lepiej wydać na coś innego. Taka strona jest też martwa dla Googla bo nic się na niej nie dzieje, a jedyny sposób jak nasi klienci na nią dotrą to z adresów wizytówek lub Kanałów Social Media. Te strony mogą być idealne dla małych biznesów, kancelarii prawniczych, restauracji, lub pojedynczych produktów i usług które wprowadzamy na rynek i potrzebujemy stronkę na targi, prezentację, do zbierania danych o potencjalnych nabywcach - tak zwane landing page. Koszt? od 1000-5000zł.

Strony wspomagające nasz biznes

Jeśli decydujemy się na aktywne korzystanie z internetu i faktycznie chcemy komunikować się z klientem, dać mu możliwość śledzenia rozwoju firmy (wydarzenia, nowości w ofercie, artykuły) to tutaj przechodzimy już na wyższy level. Taka strona powinna posiadać system zarządzania treścią (CMS) ale co ważniejsze my powinniśmy z niego korzystać! Bardzo częstym błędem popełnianym przez klientów jest niewykorzystywanie narzędzia które dostarczył programista. Jeśli już decydujemy się na taką stronę to należy przygotować sobie kilka artykułów na zapas. Wrzucenie 3-4 artykułów na kwartał nic nam nie da. Idealnym przykładem tego jak nie zarządzać stroną jest… https://geekfactory.pl - tak, sami bijemy się w pierś z powodu tego że notoryczny brak czasu nie pozwala nam prowadzić strony tak jak powinniśmy. 2 wpisy tygodniowo to absolutne minimum. Nam zdarzają się okresy kiedy piszemy codziennie a potem 2-3 mc ciszy bo jesteśmy zawaleni robotą. Ale właśnie ta robota bierze się stąd że aktywne prowadzenie strony ściąga nam nowych klientów na kursy i zlecenia programistyczne. Dobrym rozwiązaniem jest tutaj nawiązanie stałej współpracy z copywriterką czy copywriterem. Nie jest to najtańsze wyjście ale lepsze niż pakowanie kasy w reklamy na ślepo. O tym kiedyś napiszemy w osobnym artykule. Koszt? 2000zł - 15000zł. Rozbicie jest dość duże i zależy od funkcjonalności, złożoności, ilości danych itp. Ważną rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę to fakt aby zgłosić naszą stroną do usług google, śledzić statystyki, reagować na sugestie widoczne w Google Search Console i rozwijać stronę. Aktywne korzystanie zaprocentuje… ale nie po tygodniu czy dwóch. Budowanie społeczności wokół marki to żmudny i długotrwały proces który pierwsze rezultaty przynosi najszybciej po pół roku. Dlatego często nie zdajemy sobie sprawy że utrzymanie strony może być bardziej kosztowne niż jej stworzenie.

Strony będące naszym biznesem lub jego znaczącą częścią

To zupełnie osobny temat. Jeśli decydujemy się na sklep internetowy, usługi online czy portal społecznościowy to musimy się nastawić na rozruch który będzie trwał przynajmniej rok. Oczywiście zdarzały się przypadki że dany sklep pokrył koszty stworzenia i zarobił już w pierwszym miesiącu ale to wyjątki a nie reguła. Jeśli mamy już znaną markę i wprowadzamy dodatkowe usługi online - jest nam zdecydowanie łatwiej. Niemniej zarabianie w internecie to praca na półtora etatu 7 dni w tygodniu. Jeśli ktoś myśli że założy sklep i popracuje 2-3h dziennie - szkoda waszych pieniędzy i czasu. Koszt? od 5000zł w górę. Przy czym sam koszt wykonania może sięgać niebotycznych kwot, bo największy projekt który rozpisywałem miał w kosztorysie ponad 1’500’000zł (nie, nie pomyliłem się w zerach) a czas wykonania był szacowany na 2 lata, jednak chyba każdy rozumie że czym innym jest sklep internetowy a czym innym oprogramowanie dla międzynarodowego konsorcjum. Pomimo tego wykonanie dalej może stanowić ułamek kosztów bo przy bardzo dużych projektach pracuje wiele osób. Nad jednym z popularnych Polskich portali informacyjnych codziennie piecze sprawuje ponad 1000 osób więc suma ich co miesięcznych pensji też nie jest mała.

 

O ile trzeci przypadek bywa skrajny o tyle załóżmy póki co że mówimy o niższej półce czyli zwykłych sklepach internetowych. Co wybrać dla naszego biznesu na początek? Odpowiedź jest prosta, jeśli teraz i przez następne 2 lata nie będziemy mieli wystarczająco czasu lub funduszy żeby aktywnie rozwijać stronę to bierzemy wizytówkę. Jeśli jesteśmy już na tym etapie że możemy realnie wygenerować ten czas to bierzemy minimalne opcje z rozwiązanie nr 2 i powoli, w miarę możliwości przekłuwamy je w rozwiązanie numer 3. Dobrze zaprojektowany system CMS będzie skalowalny co oznacza że da się go rozwijać w miarę wzrostu naszych potrzeb. Fajnym ćwiczeniem na początek jest napisanie kilku artykułów na temat naszego biznesu. Nawet jeśli ostatecznie to nie my będziemy je tworzyć i nawet jeśli myśl o pisaniu przyprawia nas o dreszcze to warto spróbować. Bo kto inny lepiej opisze Wasz biznes niż Wy sami?

 

 

PS: A kiedy nie potrzebna nam wcale strona internetowa? W sumie wtedy kiedy działamy głównie z polecenia. Dotyczy to najczęściej… samych programistów :) Jednak warto zainwestować chociaż w wizytówkę żeby mieć co pokazać :)

Autor: Geek Factory
Powrót
Serwis korzysta z plików cookies w celu świadczenia spersonalizowanych usług na najwyższym poziomie, w tym usług statystycznych oraz w celu dostosowania zawartości do indywidualnych preferencji Użytkowników, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.